5 PROFIL USAHAWAN BERDASARKAN PRODUK (INDIVIDU)



BATA 




Setiap dari kita walaupun sekali dalam seumur hidup pastinya pernah menggunakan kasut berjenama Bata yang sememangnya terkenal sebagai satu jenama kasut yang mampu dimiliki.

Jenama Bata itu sendiri telah telah melalui sejarah yang panjang sebelum menjadi satu jenama yang gah dan dikenali hampir di semua peringkat usia di seluruh dunia.
Jenama Bata mula dikenali di Malaysia atau Malaya pada waktu itu, apabila kedai Bata pertama di negara ini dilancarkan pada 1930 di bangunan Capitol, Singapura.

Lima tahun kemudian, kilang kasut Bata ditubuhkan di Klang, Selangor untuk pasaran dalam dan luar negara.

Namun kelmarin orang yang bertanggung jawab membina dan memajukan jenama Bata sebagai satu jenama yang unggul di dunia, Thomas J. Bata meninggal dunia pada usia 93 tahun.

Beliau yang dilahirkan pada 17 September 1914 di Zlin, Czechoslovakia dan berasal dari sebuah keluarga yang sememangnya telah menceburi bidang pembuatan kasut secara turun temurun sejak lebih tiga ratus tahun lalu.

Mendiang bapanya Tomas Bata, merupakan pengasas dan orang yang bertanggung jawab mewujudkan industri kasut ini di wilayah Zlin, Czechoslovakia pada 1894.

Bersama-sama dengan ahli keluarganya Anna dan Antonin Bata, mereka bertanggung jawab kepada penubuhan syarikat ini yang kini menjadi satu fenomena dalam industri kasut.

Thomas J. Bata, Anak kepada pengasas Bata yang mengembangkan jenama Bata ke seluruh dunia
Sejarah

Pada permulaannya mereka hanya beroperasi di sebuah ruang kecil dengan tenaga kerja seramai empat orang.

Namun hasil kesungguhan dan keupayaan mereka, kilang pertama Bata dibina pada 1900 dan agensi pertamanya di luar negara ialah di Jerman, negara-negara Balkan dan Timur Tengah pada 1909.

Perniagaan beliau semakin menguntungkan dengan tercetusnya perang dunia pertama pada 1914.

Syarikat tersebut telah mengeluarkan lebih dua juta pasang kasut dalam setahun dengan lebih 10,000 pasang kasut dikeluarkan dalam masa sehari melalui 5,000 orang pekerja ketika Perang Dunia pertama berlangsung.

Bagaimanapun berikutan dari hutang yang berlambak akibat penghantaran yang tidak dibayar ke negara Austria Hungary (kerajaan yang baru ditubuh, Chechoslovakia tidak mengiktiraf hutang tersebut) mereka terpaksa mengurangkan pengeluaran kepada 1,700 sehari dan mengambil beberapa langkah untuk menjimatkan operasi.


Bagaimanapun di bawah kepimpinan Tomas beliau banyak memperkenalkan revolusi baru dalam bidang pengurusan kilang serta banyak mempelajari teknik pengurusan dari pengeluar kereta terkenal Amerika Syarikat (AS), Henry Ford.

Beliau sememangnya terkenal dengan kesedaran sosiol yang tinggi terhadap pekerjanya malah turut mewujudkan sebuah bandar industri yang lengkap dengan kawasan perumahan, pendidikan malah wayang gambar untuk kegunaan para pekerjanya.

Ungkapan bekerja secara berkumpulan dan hidup bersendirian merupakan kata-kata semangat yang diperkenalkan Tomas dalam memberi semangat kepada pekerjanya.


Kilang kasut Bata di Czech
Malah beliau turut diberi gelaran Henry Ford Eropah Timur kerana menggunakan kaedah pengeluaran secara besar-besaran bagi menjimatkan kos pengeluaran.

Beliau juga melihat teknologi sebagai alat untuk memajukan lagi perniagaan dan mahu mengeluarkan kasut pada harga yang murah bagi membolehkan orang ramai mampu memilikinya sekaligus jumlah penggunaan kasut keluarannya meningkat berkali ganda.

Bagaimanapun beliau meninggal dunia pada 1932 setelah pesawat yang dinaikinya terhempas di Lapangan Terbang Zlin ketika cuba berlepas dalam keadaan cuaca buruk.

Pada ketika itu, syarikatnya Bata telah mengambil 16,560 orang sebagai pekerja, menguruskan 1,645 buah kedai kasut dan sebanyak 100,000 pasang kasut dikeluarkan dalam sehari menjadikan Bata sebagai pengeksport utama kasut di dunia.

Adik Tomas, Jan Antonin Bata kemudiannya dilantik untuk memimpin syarikat Bata dan di bawah pengurusannya beliau telah berjaya meluaskan lagi empayar perniagaan ke 63 negara serta terlibat dalam beberapa industri lain antaranya dalam industri tayar, tekstil, perlombongan, perfileman malahan pembuatan pesawat.

Beliau turut membangunkan beberapa bandar industri baru di serata dunia berdasarkan wawasan Bandar Harapan antaranya di Bataipora, Batatuba dan Bataguassu di Brazil serta di Perancis, Belanda, Belgium, AS dan India.

Sebelum Perang Dunia ke Dua tercetus, syarikat Bata telah mempunyai pekerja seramai 105,770 orang dan sebanyak 30 juta kasut telah dijual di lebih 30 negara.

Bagaimanapun akibat perang ini keluarga Bata terpaksa melarikan diri ke Kanada selepas tentera Nazi menjajah Czechoslovakia dan Antonin ditahan oleh pihak yang pro komunis selepas Perang Dunia Kedua tamat.

Kesemua industri Bata dimilik negarakan oleh kerajaan komunis mengakibatkan syarikat Bata terpaksa memulakan semula perniagaannya melalui syarikat milik mereka di luar negara.

Keadaan ini telah memaksa anak kepada pengasas Bata iaitu Thomas J. Bata memulakan operasi perniagaan mereka di Batawa, Toronto di Kanada sebelum melangkah lebih jauh dengan pembinaan kilang baru serta menjadikan kawasan ini sebagai ibu pejabat baru Bata.

Thomas J. Bata di kedai Bata Suria KLCC
Di bawah kepimpinan Thomas Junior, beliau telah memperkemaskan lagi sektor pemasaran, reka bentuk, peruncitan, pembuatan dan pengagihan menjadikan syarikat ini antara pengeluar kasut yang paling disegani di seluruh dunia.

Beliau juga melancarkan beberapa label baru bersesuaian dengan imej pasaran yang disasarkan bagi mempelbagaikan lagi industri ini.

Thomas akhirnya kembali ke negara asalnya yang kini dikenali sebagai Republik Czech pada 1989, dan membeli kembali syarikat Bata yang masih wujud di sana namun membuat keputusan untuk kembali semula ke Kanada.

Selepas dunia mengalami perubahan dalam pelaksanaan ekonomi sekitar tahun 1990-an, Bata turut menutup hampir kesemua kilangnya yang beroperasi di negara-negara maju seperti di AS, Perancis, dan England.

Tindakan ini mengakibatkan beribu-ribu peluang kerja terpaksa ditamatkan dan hanya mengekalkan rangkaian kedai untuk beroperasi di negara ini.



______________________________________________________________


NAMA PRODUK ARFA BATIK


Wan Mohd. Ariffin Wan Long


Batik ialah satu perusahaan kraftangan yang sangat terkenal di Terengganu. Kehalusan seni dan kualiti batik dari Terengganu ini sudah tidak boleh dinafikan lagi. Dalam usaha memartabatkan batik di persada dunia, Noor Arfa Batik sebagai sebuah syarikat pengeluar terbesar batik di negara ini telah melakukan pelbagai usaha seperti menubuhkan Kompleks Kraf Noor Arfa yang terletak di kawasan industri di Cendering, Terengganu.
Seni bina Kompleks Kraf Noor Arfa dipengaruhi oleh seni bina Melayu lama yang sangat unik ditambah pula dengan landskap yang sangat indah dan memukau pandangan. Pelawat dapat melihat bagaimana batik dihasilkan,dari proses pewarnaan, lukisan (lukisan dengan lilin), dan pelepasan lilin. Proses ini memerlukan masa dan kemahiran yang tinggi untuk menghasilkan batik yang berkualiti tinggi.

Terdapat pelbagai jenis batik yang popular di Malaysia ini seperti, batik blok, batik conteng dan batik skrin. Batik sejak dari dahulu lagi telah digunakan secara meluas di dalam kehidupan masyarakat melayu. Ia digunakan dalam setiap perkara seperti sebagai pakaian, sebagai kain penghidang makanan, cadar, sarung kusyen, dan pelbagai kegunaan lagi, malah digunakan sebagai kain penutup jenazah. Ini membuktikan bahawa batik sangat dekat dengan kehidupan masyarakat Melayu Tradisional khususnya.




BIODATA 
NAMA : Wan Mohd. Ariffin Wan Long
USIA : 51 tahun
ASAL : Kampung Tanjung, Kuala Terengganu
JAWATAN : Pengerusi Eksekutif & Pengurus Besar Noor Arfa Batek Sdn. Bhd.
ISTERI : Puan Noor Hijerah Hanafiah 
(Pengarah Eksekutif)

Noor Arfa Batek merupakan hasil singkatan nama Noor Hijerah
 dan suaminya Wan Mohd. Ariffin Wan Long





SEJARAH PENUBUHAN NOR ARFA BATIK

Siapa sangka namanya tidak segah semasa zaman dahulu. Mungkin disebabkan kerana namanya tidak dikenali umum dalam bidang pembuatan batik Terengganu. Pengasas Noor Arfa Batik, Wan Mohamed Ariffin Wan Long mula berjinak dengan batik semasa menjadi pembantu makmal di Kraftangan Malaysia pada tahun 1970an.

Semuanya bermula selepas Noor Hijerah mengikuti kursus kraf tangan di Lembaga Kemajuan Kraftangan Malaysia (LKKM), cawangan Kota Bharu, Kelantan pada lewat 70-an. Di situlah beliau bertemu dengan suaminya ketika itu merupakan salah seorang tenaga pengajar di LKKM. Namun selepas mengikuti kursus beliau kembali ke Kedah dan menjalankan aktiviti kraf tangan di kampung halamannya.Selepas berkahwin, Noor Hijerah mengikuti suaminya dan menetap di Kuala Terengganu. Disinilah bermula segala-galanya. Menyedari betapa minat dan serius isterinya dalam bidang kraf tangan ini, maka Wan Mohd.Ariffin memastikan impian Hijerah menjadi kenyataan.

Dengan sedikit pengalaman dan dikuatkan dengan minatnya yang mendalam di bidang perniagaan, Wan Mohamed Ariffin,meletak jawatan kerana untuk menceburi perniagaan batik bertapak di Kuala Terengganu, negeri yang mengasaskan industri batik negara, untuk membina Noor Arfa Batik Sdn Bhd. Beliau memulakan perniagaan ini secara kecil-kecilan di belakang rumah sewa mereka di kampung Tanjung, Kuala Terengganu dengan bermodalkan simpanan RM1,000 sahaja dan pinjaman Mara sebanyak RM5,000 bersama isterinya, Puan Noor Hijerah Hanafiah. Produk awal Noor ArfaBatek ialah kaftan batik

Di peringkat awal, produk nor arfa dijaja sendiri. Biarpun melalui pelbagai cabaran dan rintangan dan tidak kurang penatnya. Menurut pengasas nor arfa - seorang pelancong memberitahu mengapa beliau tidak menghasilkan rekaan yang disukai pelancong juga. Rekaan yang lebih kontemporari. Kata-katanya itu bagaikan memberi ilham kepadanya untuk menghasilkan yang lebih kontemporari.


Menurut, Wan Mohd Ariffin pada peringkat awal, iaitu pada 1980 semua operasi dilaksanakan beliau secara separuh masa bersama isterinya.Mereka lah pekerja pengeluaran, mereka juga mengendalikan operasi pemasaran dan jualan. Bagaimanapun apabila permintaan meningkat, pasangan itu mula mengembangkan operasi dan mengambil 10 pekerja. Dengan sokongan pinjaman bank sebanyak RM50,000, mereka membuka bengkel pengeluaran cawangan di Jalan Sultan Zainal Abidin dan Kampung Aur, Simpang Empat Chendering, Kuala Terengganu. 

Setahun selepas itu, operasi Noor Arfa Batek terus berkembang dengan jumlah kakitangan ditambah kepada 25.Akhirnya selepas 26 tahun bertungkus-lumus, Encik Wan Mohamed Ariffin kini mampu memiliki sebuah kilang batik di Kawasan Perindustrian Cendering, Kuala Terengganu dengan dibantu oleh 200 orang pekerja dan telah mengeluarkan 150 produk batik Terengganu. Noor Arfa Batik kini mempunyai enam cawangan di seluruh negara iaitu dua di Kuala Lumpur, dua di Terengganu, masing-masing satu di Selangor dan Kedah.

KEUNIKAN PRODUK NOR ARFA


Batik berasal dari Terengganu, jadi adalah lebih mudah sekiranya industri kami bermula dari sana. Selain daripada mempunyai ramai tenaga kerja yang mahir, barang-barang untuk membuat batik seperti kain dan pencelup juga banyak dan lebih mudah diperolehi di sana. Selain itu, menggunakan pelukis tempatan yang boleh melukis secara terus ke atas kain, dan ini memberikan identiti tersendiri kepada keluaran batik itu.
Produk Noor Arfa batik dihasilkan di dalam bentuk lukisan tangan yang menggunakan canting serta cetakan yang menghasilkan kain fabrik, pakaian lelaki dan perempuan serta cenderamata. Ini menjadikan produk batik Noor Arfa begitu unik dari segi corak, rekaan dan pembuatannya.Keunikan batik Noor Arfa ialah dari segi corak, rekaan dan pembuatannya terutama batik lukisan tangan yang menggunakan canting.Keluaran batik Noor Arfa bukan sahaja diminati orang ramai dan pelancong, dengan rekaan corak terbarunya sering mendapat perhatian media fesyen, tetapi turut menjadi tumpuan selebriti tempatan seperti Siti Nurhaliza dan Erra Fazira.

PENCAPAIAN PRODUK NOR ARFA


Lebih 200 jenis produk batik berjenama Noor Arfa berada di pasaran dalam dan luar negara seperti pakaian lelaki, wanita, kanak-kanak, selendang, skaf, kaftan, pareo, tali leher dan cenderahati.

Dijangkakan, jumlah produknya akan meningkat kepada 1,000 jenis sejajar dengan kewujudan rangkaian cawangan di seluruh negara dan kualitinya yang setanding dengan jenama antarabangsa seperti YSL, Versace, Gucci dan Bonia.

Gabungan kemahiran tenaga profesional dan pengalaman sedia ada membolehkan Noor Arfa menguasai pasaran batik di Asia, selain berjaya menembusi pasaran batik di luar negara seperti Amerika Syarikat, Jepun, Afrika Selatan, Arab Saudi, Kuwait dan Mauritius.

Daripada hasil jualan hanya RM30,000 pada tahun pertama operasinya, jualan Noor Arfa Batek kini sudah mencecah lebih RM12 juta setahun.Setelah berdepan pelbagai rintangan, syarikat mereka, Noor Arfa Batek Sdn Bhd kini muncul pengeluar dan pengedar batik utama di negara ini dan turut dikenali di peringkat antarabangsa
.

FAKTOR KEJAYAAN PERNIAGAAN.

Yakin dengan potensi batik, Wan Mohd Ariffin yang ketika itu berkhidmat sebagai pembantu makmal di bahagian batik Perbadanan Kraftangan Malaysia cawangan Terengganu memutuskan untuk berhenti kerja bagi memberi tumpuan pada perusahaan itu.

Wan Mohd Ariffin, 51 yang kini adalah pengerusi Persatuan Pelancongan Terengganu dan juga Pengerusi Persatuan Pengeluar Batik Terengganu, menegaskan empayar pengeluaran batik yang dimilikinya kini bukan diwarisi, tetapi hasil kesungguhan dan ketekunan untuk melihat seni warisan nenek moyang terus dipulihara. Kejayaan Noor Arfa Batek juga disokong pengalaman luas isterinya dalam bidang mereka corak batik, kombinasi warna dan barangan kraf.

Noor Hijerah, 50 yang berasal dari Perak itu kini adalah Pengarah Eksekutif syarikat itu yang bertanggungjawab dalam bidang pengeluaran.Walaupun beliau merupakan pemilik bersama syarikat pengeluar batik tersohor, Noor Hijerah Hanafiah menganggap dirinya tetap seorang pekerja sama seperti orang lain.Maknanya, beliau bekerja makan gaji dan menerima gaji bulanan seperti juga kakitangan yanglain.Katanya, mungkin bila mereka melihat bos juga bekerja dan tidak terkecuali dengan peraturan syarikat akan menguatkan semangat kuat bekerja di kalangan mereka.

Selain disiplin dan tegas, sifat sabar juga perlu ada kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan.tanpa disiplin, tegas dan sabar, kejayaan tidak mudah diperoleh dan itulah antara resipi kejayaan Noor Arfa Batek selain memastikan produknya berkualiti dan pasarannya mencapai sasaran.'Kalau kita mahu mereka berdisiplin dan kuat bekerja tentulah kita di peringkat pengurusan juga perlu berbuat demikian. Pada waktu yang sama sistem pengurusan juga mesti betul.

Ketabahan itu merupakan antara faktor penting untuk berjaya.Berkat kesabaran beliau dan suami berjaya juga mencatat kejayaan dengan muncul sebagai pembekal batik terbesar negara dan ini tercatat dalam Malaysia Book Of Recods.


_________________________________________________________________________

NIKE


Philip H.Knight



LATAR BELAKANG PENGASAS&PENGERUSI ‘NIKE’
Pengerusi dan Pengarah Urusan :  Philip H.Knight
Warganegara : Amerika
Tarikh Lahir : 24 Februari 1938
Tempat Lahir : Portland, Oregon US
Pendidikan : i) Universiti Oregon pada tahun 1952 dalam bidang BBA
                 ii)Universiti Standford pada tahun 1962 dalam bidang MBA
Status: Berkhawin pada tahun 1968 dan mempunyai 3 orang anak
Nama Isteri: Penny (nama keluarga sebelum berkhawin tidak diketahui)
Nama Anak: i) Matthew Knight
ii)Travis Knight
iii)Christina Knight
IbuBapa: William W.Knight, Lota Hatfield Knight
Kerjaya: i) Pengarah Urusan, Blue Ribbon Sport pada tahun 1964-1972
ii)Pembantu Professor, Fakulti Perniagaan, Universiti Portland
State pada tahun 1964-1969
iii)Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif NIKE pada tahun 1972
Anugerah: i)`Most Powerful Man in Sport’, Sporting News pada tahun 1992
ii)`Pioneer Award’, Universiti Oregon pada tahun 1982
iii)`One of America`s Top Managers’, Businees Weekly pada tahun
1997
Alamat Syarikat: NIKW, 1 Bowman Drive, Beaverton, Oregon 97005-6453 Laman Web Rasmi: http://www.nike.com

Industri: Apparel dan Aksesori
Produk: Kasut olahraga, peralatan sukan dan lain-lain produk untuk rekreasi dan olahraga.
Hasil:US$ 24.128 Billion (FY 2012)



 Philip Hampson adalah seorang hartawan perniagaan Amerika dan dermawan. Menjelang tahun 2011 kepentingan Philip amat penting sekali dalam organisasi ini kerana mengaut keuntungan sebanyak AS$ 14.4 Billion dan terus menjadikan beliau sebagai orang yang 47 terkaya di dunia dan ke-19 terkaya di Amerika. 

  Pada tahun 2006, beliau memberikan sumbangan terbesar untuk Sekolah Perniagaan Standford. Beliau juga pernah menderma beratus-ratus juta ringgit untuk sekolah. Pada tahun 1977 beliau bersama Bill Bowerman dan Geoff Hollister mengasaskan satu pasukan yang dipanggil Olahraga Barat.

  Selepas beliau lulus di Universiti Oregon, Philip menyertai Tentera Darat dan berkhidmat selama 7 tahun. Setelah tamat berkhidmat dalam bidang ketenteraan, Philip menyambung pelajaran beliau dalam bidang Perniagaan di Universiti Standford. Dalam tempoh pembelajaran dalam bidang Perniagaan ini, Philip menyedari dimana beliau adalah seorang usahawan. 

  Menyedari dirinya sebagai usahawan, dengan mengambil langkah yang berani beliau membuat satu pelan perniagaan. Dengan kertas kerja yang di hasil dalam tempoh pembelajaran tersebut, Philip berjaya menghabiskan sesi pembelajaran beliau di Universiti dengan peroleh Ijazah Sarjana dalam bidang Pentadbiran Perniagaan pada tahun 1962. 

  Selepas tamat belajar pada tahun 1962, Philip membentangkan hasil kertas kerja beliau semasa di Universiti dahulu. November 1962, beliau terbang ke Jepun dan menemui jenama kasut lari Tiger yang dikeluarkan di Kobe oleh Co Onitsuka, Pengeluar Adidas tiruan di Jepun.

  Kertas kerja dibentangkan oleh Philip telah menarik minat pelabur dengan menawarkan kualiti dan kos yang rendah. Beliau telah berkerjasama dengan En.Onitsuka dan mendapat hak pengedaran Tiger bagi Amerika Syarikat Barat. Philip mengambil masa selama setahun lebih bagi menganalisa sampel pertama kasut Tiger yang dihantar kepada beliau dimana pada masa yang sama, 

   Philip bekerja sabagai seorang Akauntan di Portland. Setelah Philip mendapat sampel kasut, beliau menerima Rang Undang-Undang Bowerman di Eugene. Kejutan yang diterima oleh Philip, Bowerman telah ditawarkan untuk menjadi rakan kongsi dan akan menyediakan beberapa idea rekabentuk untuk kasut bagi perniagaan meraka berjalan lancer dan mendapat perhatian dari rakyat. Perkongsian perniagaan antara Philip dan Bowerman berlaku pada 25 Januari 1964 dengan memberi nama syarikat mereka Blue Ribbon Sport.

   Kembali di Amerika Syarikat, Philip meminjam wang dari bapanya untuk membayar sempel kasut yang dihantar kepadanya. Philip menghantar beberapa sampel kasut di Universiti Oregon. Dengan harga sepasang kasut itu bernilat $500 setiap satu. Menjelang awal 1970, jualan telah mencapai $3 juta dan Philip memutuskan Blue Ribbon Sport merekabentuk kasut sendiri.

  Pada tahun 1972, Blue Ribbon Sport melancarkan nama baru iaitu NIKE yang membawa makna kemenangan bagi Dewi Yunani. Philip membayar $35 kepada pelajar seni dari Portland dengan merekabentuk logo dengan lambang swoosh.




  Strategi pemasaran Philip sangat mudah. Beliau tidak bergantung kepada pengiklanan untuk menjual produk-produknya tetapi Philip menggunakan atlet sukan untuk menggayakan hasil produknya. Dengan stategi bijak Philip, peningkatan hasil jualan NIKE meningkat pada tahun 1970. 

   Kejayaan demi kejayaan dikecapi oleh Philip sepanjang tahun 1980 dengan menggunakan strategi yang sama. Nike adalah sebuah perbadanan multinasional dalam rekabentuk, pembangunan dan pemasaran diseluruh dunia dengan menghasilkan penjualan kasut, pakaian, aksesori dan peralatan sukan. 

   Terletak di ibu pejabat Beaverton, Oregon di kawasan metropolitan Portland. Syarikat terkemuka dunia yang mengeluarkan pakaian dan perlatan sukan terkemuka dunia dengan menghasilkan pendapatan melebihi $2.41 billion pada thaun 2012. Dengan tenaga kerja seramai 44,000 orang di seluruh dunia menjadikan jenama ini mendapat perhatian dari seluruh rakyat.

  NIKE mempunyai 4 buah anak syarikat iaitu Umbro, Cole Haan dan International Hurley. NIKE menghasilkan pelbagai jenis produk termasuk kasut dan pakaian untuk aktiviti sukan seperti bola sepak, bola keranjang olahraga, golf dan sebagainya. Pada tahun 1982, NIKE membuat pengiklanan pertama di televisyen yang dicipta oleh agensi iklan yang baru ditubuhkan oleh Wieden&Kennedy.





_________________________________________________________________________

ADIDAS DAN PUMA





Sejarah produsen sepatu olahraga paling terkenal di dunia, Adidas, dimulai pada tahun 1920 oleh Adi (Adolf) Dassler di ruang cuci milik Ibunya. Waktu itu Adi Dassler membuat proyek kecil-kecilan dengan membuat sepatu olahraga. Karena tingginya kualitas sepatu yang dihasilkannya, akhirnya bisnis kecil-kecilan tersebut mulai membuahkan hasil. Pada tahun 1924, Adi Dassler dan saudaranya Rudolf Dassler mendirikan “Dassler Brothers OGH” yang nantinya menjadi cikal bakal Adidas dan Puma sekarang.

Komitmen Adi Dassler pada kualitas, membawa Dassler Brothers sebagai produsen sepatu berkualitas tinggi, sehingga sering dipakai oleh atlet-atlet legendaris masa itu untuk Olimpiade. Puncak keterkenalan sepatu Dassler Brothers adalah ketika Jesse Owen menjadi atlet paling sukses pada Olimpiade Berlin pada tahun 1936 dengan mengenakan sepatu buatan Dassler.

Pada tahun 1948, Adi dan Rudolf memutuskan untuk berpisah dan masing-masing membuat merk sepatu sendiri. Rudolf membuat merk sepatu ‘Puma’ sedangkan Adi membuat merk ‘Adidas.’ Pengambilan nama Adidas berasal dari nama Adi Dassler dengan menggabungkan nama depan Adi dan satu suku kata nama belakang Dassler yakni ‘das’ sehingga menjadi kata ‘Adidas’. Sekadar informasi bahwa nama asli dari Adi Dassler adalah Adolf Dassler, tapi orang Jerman sering memanggil nama Adolf sebagai Adi. Didukung oleh kemajuan bidang penyiaran dan pertelevisian, adidas menikmati keuntungan dari event olahraga seperti Olimpiade atau sepakbola, karena logo 3 stripes mereka mudah dikenali dari jauh. Ia pun mendaftarkan logo 3 stripes sebagai trademark dari adidas. 3 stripes yang diciptakan agar kaki stabil, namun akhirnya menjadi logo.

Penggunaan logo Adidas sendiri baru dipergunakan pada sekitar tahun 1948, pada saat dua bersaudara Dassler tersebut berpisah. Secara visual, logo Adidas hanya berupa huruf Adidas, dengan nama Adolf Dassler diatasnya serta ilustrasi sepatu ditengahnya. Dengan merk ini, sepatu buatan Adi Dassler mencapai titik kesuksesannya, dengan diakuinya merk sepatu Adidas diajang pesta olahraga dunia seperti Olimpiade Helsinki, Melbourne, Roma dan lainnya. Serta saat itu tim sepakbola Jerman menjadi juara dunia sepakbola dengan menggunakan sepatu Adidas.

Pada tahun 1972, logo Adidas mengalami perubahan yakni dengan menggunakan konsep ‘Trefoil Logo’, yaitu logo dengan visual tiga daun terangkai. Konsep tiga daun ini memiliki makna simbolisasi dari semangat Olimpiade yang menghubungkan pada 3 benua. Sejak saat itulah Adidas menjadi sepatu resmi yang dipergunakan pada even Olimpiade di seluruh dunia.

Akhirnya setelah bertahun-tahun berjaya dan mengalami liku-liku perkembangan usaha, pada tahun 1996, Adidas mengalami modernisasi dengan menerapkan konsep ‘We knew then-we know now’ yang kurang lebih menggambarkan kesuksesan masa lalu dan kejayaan hingga kini. Adapun logo baru yang digunakan secara visual berupa tiga balok miring yang membentuk tanjakan yang menggambarkan kekuatan, daya tahan serta masa depan. Sejak saat itu logo Adidas tidak pernah mengalami perubahan, serta masih berjaya hingga saat ini.

(http://jpmi.or.id/2011/11/24/dassler-bersaudara-pencipta-adidas-dan-puma/)

_________________________________________________________


Profil Syarikat Old Town White Coffee 


Sejarah Kumpulan kami boleh disusur kembali kepada penubuhan Cafe Putih pada tahun 1999, dengan niat untuk menyediakan kopi putih berkualiti kepada isi rumah Malaysia dan yang industri makanan perkhidmatan, yang pengasas bersama dan Pengarah Eksekutif, Encik Goh Ching Mun dan Encik Tan Say Yap merumuskan campuran mereka sendiri 3-in-1 kopi putih segera dan memulakan pembuatan pada tahun 1999.


Dengan lebih daripada 10 tahun pengalaman dalam industri minuman kopi, kedua-dua kami bersama-pengasas telah memainkan peranan penting dalam pertumbuhan Kumpulan Oldtown syarikat.
Mereka disokong oleh Encik Lee Siew Heng, Kumpulan Pengarah Urusan kami yang memainkan peranan penting dalam melaksanakan visi keseluruhan, strategi dan pembangunan Kumpulan Oldtown.


Pada tahun 1999, kita berjaya dikomersilkan segera kami 3-in-1 kopi campuran di bawah nama jenama 'Oldtown' bagi sektor runcit.
Pada 31 Oktober 2009, 'Oldtown' kami 3-in-1 kopi campuran segera telah dijual dalam kira-kira 1348 kedai runcit di seluruh negara di Malaysia, kira-kira 550 kedai runcit di Singapura dan kira-kira 2,100 kedai runcit di Hong Kong.Pada tahun 2000, kami memulakan eksport pertama kami jenama 'Oldtown' 3-in-1 campuran kopi segera ke Singapura.


Pada tahun 2001, anak-anak kita, Cafe Pemasaran Putih memulakan operasi sebagai cabang pemasaran untuk produk minuman Kumpulan kami.
Pada tahun yang sama, kami juga mengembangkan barisan produk kami termasuk variasi yang berbeza campuran kopi segera kami dan juga telah memperluaskan pasaran eksport kami ke Hong Kong untuk campuran kopi segera kami.


Pada tahun 2002, Putih Cafe memperoleh pensijilan HALAL dari Jabatan Agama Islam Perak untuk minuman Kumpulan. Ini adalah sebahagian daripada niat Kumpulan kita, yang adalah untuk menghasilkan minuman kami selaras dengan undang-undang Islam.
Pada tahun yang sama, kita berjaya meluaskan pengedaran di seluruh negara kita runcit campuran kopi segera 3-in-1 kami untuk meliputi Timur dan Barat Malaysia melalui pasar raya.


Pada tahun 2003, kami juga telah berjaya dikomersilkan campuran kita sendiri dirumuskan daripada 3-in-1 susu teh segera bagi pasaran runcit di bawah nama jenama 'Oldtown'.Memandangkan memperluaskan aktiviti perkilangan kami, kami Gongga Makanan pada tahun 2003 dan memulakan operasi pada tahun 2004 pembuatan serbuk kopi panggang untuk sektor perkhidmatan makanan yang menggunakan kacang Kumpulan proses proprietari panggang. Kami diedarkan serbuk kopi panggang kami ke kedai-kedai kopi tradisional di negeri-negeri Ipoh dan lain-lain di Malaysia. Di samping sektor perkhidmatan makanan, serbuk kopi panggang kami juga dipasarkan kepada sektor runcit di bawah jenama 'Nanyang'. Pada tahun 2004, kami terus menembusi pasaran eksport untuk 3-in-1 kopi segera untuk menampung Amerika Syarikat, Kanada dan United Kingdom dan seterusnya pada tahun 2005, Taiwan dan Indonesia.


Pada tahun 2005, kami berkembang menegak ke dalam sektor perkhidmatan makanan dengan membuka rantaian kedai kafe berdasarkan Ipoh tradisional penetapan kedai kopi dan suasana di bawah jenama 'Oldtown WHITE COFFEE'. Ini adalah sebahagian daripada strategi Kumpulan kesempatan dan mengukuhkan jenama 'Oldtown WHITE COFFEE' dalam industri perkhidmatan makanan.
Dalam tahun yang sama, Kopitiam Asia Pasifik memulakan operasi dalam pelesenan, bekalan makanan, minuman dan barangan lain, dan penyediaan perkhidmatan pengurusan kepada kedai kafe 'WHITE COFFEE Oldtown'.Sejak pembukaan pertama kami outlet ' Oldtown WHITE COFFEE ' kafe di Ipoh pada tahun 2005, rantaian kedai kafe kami telah berkembang untuk mencapai 137 cawangan kafe di Malaysia dan Singapura pada 31 Oktober 2009. Ini termasuk sepenuhnya dan sebahagiannya dimiliki, dan kedai-kedai kafe francais. Pada tahun 2005 dan 2006, kita telah menubuhkan anak syarikat kami iaitu Old Town Kopitiam, Old Town Kopitiam Butterworth, Old Town Kopitiam Kuala Lumpur, Old Town Kopitiam Cheras, Conneczone untuk memberi tumpuan kepada operasi outlet kafe di negeri dan kawasan-kawasan yang berlainan dalam Malaysia.


Untuk menyokong operasi perniagaan kafe kedai kami, kami menubuhkan syarikat-syarikat subsidiari berikut sebagai pusat pemprosesan pusat makanan antara 2005 dan 2007:-Maharaja Dapur yang memulakan operasi pada tahun 2005;-Esquire Chef memulakan operasi pada tahun 2007;-Dinasti Manisan memulakan operasi pada tahun 2007.Pada tahun 2005, aktiviti perniagaan Gongga Makanan juga diperluaskan untuk memenuhi perolehan barangan makanan untuk kedai-kedai kafe 'Oldtown WHITE COFFEE'. Pada tahun yang sama, Gongga Makanan juga memperolehi pensijilan HALAL dari Jabatan Agama Islam Perak untuk pengeluaran serbuk kopi panggang. Pada tahun yang sama, anak syarikat kami, Cafe White mendapat pensijilan HACCP dari BM Trada Pensijilan Ltd untuk pemprosesan dan pembuatan produk minuman.


Pada tahun 2006, kami telah meluaskan pasaran eksport kami ke Jepun dan China. Pada tahun yang sama, kita diperbadankan Dapur Dinasti sebagai pusat pengedaran, yang memulakan operasi pada tahun 2007. Pada tahun ini, kita juga diperbadankan Oldtown Berhad, yang akan memberi tumpuan kepada pemegangan pelaburan dan penyediaan perkhidmatan pengurusan selaras dengan penyenaraiannya di Pasaran Utama Bursa Securities.
Selepas itu kita juga mula mengeksport ke Thailand dan Filipina.


Memandangkan rancangan kami untuk mengembangkan operasi perniagaan kafe kedai kami ke Singapura, kita diperbadankan Oldtown Singapura pada tahun 2007 untuk menyediakan perkhidmatan pengurusan, bekalan barangan makanan dan minuman kepada kedai kafe di Singapura.
OTK Singapura memulakan operasi pada tahun 2008 dengan pelancaran pertama kami outlet 'WHITE COFFEE Oldtown' kafe di Singapura.


Pada tahun 2008, anak syarikat kami, Dinasti Manisan dan Esquire Chef mendapat pensijilan HALAL dari Jabatan Agama Islam Perak untuk pemprosesan makanan pelbagai. Pemprosesan makanan anak-anak kita yang lain, Maharaja Kitchen memperolehi pensijilan HALAL dari ASIA IFRC. Untuk terus mengesahkan kepatuhan kami kepada standard keselamatan makanan antarabangsa, anak syarikat kami, White Cafe mencapai pensijilan ISO 22000:2005 dan ISO 9001:2000 dari BM Trada Pensijilan pada tahun 2008 di samping untuk pensijilan GMP oleh Jabatan Kesihatan Awam, Kementerian Kesihatan Malaysia di tahun yang sama.
Dalam 2008, kami juga mengembangkan barisan produk kami termasuk 3-in-1 kopi segera campuran dengan gula tebu.


Pada tahun 2009, Gongga Makanan memperolehi pensijilan HACCP dari BM Trada Pensijilan Ltd untuk pengeluaran serbuk kopi panggang.


Sumber : http://www.oldtown.com.my/v1/ourlife.html#ourphilosophy