10 ARTIKAL USAHAWAN GRADUAN

USAHAWAN GRADUAN 





Pengarah Eksekutif Positive Image Resources
Nor Zaina Bt Ghani ( Datin Ira)

Nama Syarikat 
Positive Image Resources

Alamat Ibu Pejabat :
No. 38A, Jalan 6/21D,
Medan Idaman Business Centre,
53100 Gombak, Kuala Lumpur,
Malaysia
Telefon: 603-4024 1696/ fax: 603-4024 1996/ email: info@mmp2u.com

Jawatan:

Pengarah Eksekutif Positive Image Resources
Pengasas Aura Seri & Aura Genius
Pengasas Aura Seri Spa & Beauty
Pengasas Aura Seri Cosmetics (Skin Care Series)
 Kelulusan:
Diploma Kecantikan in Alternative Medicine
Open International University of Culcutta India
(Master Reiki, Aromatherapy, Herba, Colour Therapy, Psikologi, Mind Therapy, Perunding Kecantikan )

Penghasilan Aura Seri dan Aura Genius
Menyedari potensi perniagaan dan atas tujuan mendidik masyarakat mengenai sains baru ini, pihak Positive Image Resources telah mengambil langkah dinamik dan inisiatif menjadi perintis teknologi Aura nombor satu di Malaysia dan seterusnya memperkenalkan satu-satunya produk yang telah diuji secara klinikal di pusat penyelidikan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan telah mendapat pengiktirafan antarabangsa daripada International Institute of Health Science, Open International University for Alternative Medicine dan juga Positive Life Foundation yang terbukti dapat membantu memperbaiki dan mengekalkan Aura positif seseorang selain dari digunakan secara meluas bagi wanita dan juga lelaki sebagai produk kecantikan.

Aura Seri dihasilkan dengan gabungan 7 jenis minyak pati bunga yang diekstrak secara semulajadi yang mewakili 7 warna dan frekuensi yang dipertenagakan dengan butiran Kristal terpilih, garam Kristal bermutu tinggi, tenaga bunga emas dan juga tenaga alam semesta.
_____________________________________________________________________________









CENDAWAN kini mendapat permintaan tinggi di seluruh negara. Menurut beberapa pengusaha cendawan yang ditemui, antara pelanggan utama mereka ialah pengusaha restoran tomyam.
.
Selain menjadi ramuan dalam masakan popular Thai itu, cendawan juga sedap digoreng setelah disalut dengan tepung. Tidak hairanlah, lading cendawan kini menjadi pilihan golongan pengusaha. Selain itu, kemudahan dan sokongan daripada kerajaan turut menjadi factor utama merancakkan perusahaan cendawan.
..
Begitu juga halnya dengan pemilik Nas Agro Farm, Nabil Sanusi. Katanya, dia memilih mengusahakan ladang cendawan kerana melihatkan potensinya yang besar walaupun mempunyai perniagaan lain yang membabitkan pengangkutan.
..
Idea mengusahakan cendawan ini bermula daripada isteri saya yang berminat dalam bidang pertanian,"katanya.
..
Menurut beliau, isterinya Surina Saad, 38, sanggup berhenti kerja sebagai akauntan sebuah syarikat perakaunan di Shah Alam. Justeru, seiring dengan sokongan daripada mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, Nabil kemudiannya yakin dengan keputusannya untuk membuka ladang cendawan. Krisis kegawatan ekonomi 1998 memberi banyak pengajaran kepada saya dalam menghadapi dunia perniagaan. Saya melihatkan perniagaan dalam bidang pertanian tidak menerima kesan kegawatan, inilah yang membuatkan saya berani menanggung risiko untuk mempelbagaikan jenis perniagaan yang saya usahakan,"katanya.
..
Menurut Nabil, ladang cendawan miliknya seluas 0.5 hektar diusahakan di atas tanah milik keluarga di Sepang.Bagi mewujudkan kelainan, ladang ini diubah suai menjadi lokasi tanaman cendawan berdaya saing berkonsepkan taman,"katanya. Beliau yang mempunyai Ijazah Perakauan United Kingdom berkata, isterinya banyak memberi idea dan nasihat serta menjadi tulang belakang projek penanaman cendawan yang diusahakannya.
.
Disebabkan saya mempunyai tugasan lain, kebanyakan urusan ladang dijalankan oleh isteri namun saya masih meluangkan masa sekurang-kurangnya sekali sehari menjenguk keadaan di ladang bersamanya. Walaupun tanaman cendawan agak sukar untuk dijaga disebabkan sifatnya yang sensitive dan mudah dijangkiti penyakit, saya tetapkan tekad meneruskan perniagaan ini berkat dorongan daripada isteri dan keluarga,"katanya.
..
Menurutnya, penanaman cendawan memerlukan ruang yang berbumbung bagi memastikannya tidak terdedah kepada hujan dan pencahayaan matahari melampau selain memerlukan kelembapan serta suhu yang sesuai bagi membolehkan sporanya membiak dengan lebih pantas dan subur.
..
Kata Nabil, disebabkan sifat cendawan yang sensitive, penjagaannya memerlukan ketelitian ditambah persekitaran bersih supaya cendawan ini tidak menghidap penyakit yang boleh memudaratkan.

..

Kurang habuk kayu, tidak dapat tingkat pengeluaran

.

Walaupun dijalankan dalam skala yang agak besar, namun beliau menggunakan system penuaian secara harian di mana pada setiap hari, cendawan ini akan dituai sebanyak tiga kali iaitu pada tengah hari, petang dan malam. Dengan keluasan ladang yang ada sekarang, ia mampu mengeluarkan hasil sebanyak 200 kilogram sehari namun Nabil meminimumkan pengeluarannya kepada 70 ke 80 kilogram sehari disebabkan beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan.

..

Menurutnya, antara masalah tersebut adalah kekurangan habuk kayu di mana bahan tersebut menjadi asas utama tanaman cendawan.Permintaan produk berasaskan perabot kayu kini menurun disebabkan kegawatan ekonomi menyebabkan permintaan habuk kayu yang hanya boleh didapati di kilang pembuatan perabot tidak dapat dipenuhi,"katanya.

..

Menurutnya, setelah mengikuti kursus yang diperkenalkan rakannya di Universiti Putra Malaysia (UPM) mengenai tanaman cendawan, dia mula mengorak langkah meneroka bidang ini. Ladang Nas Agro Farm mengeluarkan cendawan tiram kelabu atau nama saintifiknya Pleurotus sajor-caju disebabkan cendawan jenis ini popular dan mendapat permintaan yang tinggi di pasaran tempatan kerana harganya yang agak murah.
..
Cendawan ini dijual dengan harga RM7 sekilogram dan mendapat sambutan yang sangat baik disebabkan masakan berasaskan cendawan kini popular dalam kalangan restoran selain rasanya yang enak serta berkhasiat,"katanya.
..
Menurut beliau, ladang ini mempunyai sembilan dan diuruskan dengan sistematik di mana seripa pekerja mempunyai tugas khusus dan dipantau oleh seorang ketua. Dengan menggunakan modal sendiri sebanyak RM200,000, dia dan isterinya memulakan perniagaan ini dengan membina bangunan dan kelengkapan asas yang kemudiannya diubah suai mengikut kesesuaian sehingga hari ini.
..
Menurut Nabil, penyelidikan terhadap pembenihan cendawan turut dijalankan sendiri di ladangnya di mana beliau membina makmal ujian bagi mendapatkan benih cendawan terbaik. Walaupun terdapat 16 spesies cendawan sesuai ditanam di Malaysia, cendawan jenis ini paling mudah untuk dibiakkan dan buat masa ini, saya sedang mengusahakan untuk mencari variety baru bagi mempelbagaikan cendawan yang ada di negara ini.
..
Penanaman cendawan menggunakan proses tisu kultur dan kajian yang saya jalankan ini akan mendatangkan hasil menggalalakkan, "katanya. Nabil turut menyarankan supaya lebih ramai petani menceburi bidang ini dan beliau sanggup menjadi pembekal selain kursus kepada mereka yang berminat.
..
"Walaupun saya meningkatkan pengeluaran sehingga ke tahap maksimum, permintaan terhadap cendawan tidak akan dapat dipenuhi dan pasaran saya kini hanya untuk di sekitar Sepang sahaja. Biasanya pembeli dan pemborong perlu menempah terlebih dahulu cendawan, selain jualan terus dari ladang turut dilakukan,"katanya.
..
Menurut Nabil, untuk perancangan masa depan dia merancang membangunkan pusat penyelidikan cendawan di Sabah tidak lama lagi.
________________________________________________________


Mohd. Zalalnudin Latipi



SEBAGAI seorang saintis yang mengkaji kehidupan flora dan fauna menjadi titik tolak kepada Mohd. Zalalnudin Latipi, 31, membuka sebuah kedai menjual spesies ikan terancam kelisa atau juga dikenali sebagai arowana.

Demi minatnya yang berputik sejak kecil Mohd. Zalalnudin nekad meninggalkan jawatannya sebagai seorang saintis. Minatnya kian bercambah apabila beliau berjaya menghabiskan pengajiannya dalam bidang Sosiologi Pemuliharaan di Universiti Malaysia Sabah.
Ikan kelisa kepada Mohd. Zalalnudin bukan sekadar ikan hiasan malah kepada mereka yang tahu menilainya, ia boleh menjadi sumber pendapatan.

Harganya mampu mencecah ribuan ribu ringgit selain ia digemari oleh kaum Cina di negara ini yang dipercayai membawa tuah kepada pemiliknya. Namun Mohd. Zalalnudin tidak menyangka hobinya yang suka memelihara ikan itu mampu memberikannya sumber pendapatan tetap kepadanya.

"Dulu saya hanya bela ikan ini di rumah dan saya ada tujuh akuarium di rumah untuk mengisi ikan-ikan ini.
"Namun pada tahun 2005 saya mengambil keputusan untuk berhenti sebagai seorang saintis kerana mahu melibatkan diri secara serius dalam perniagaan menjual ikan kelisa," katanya.
Mohd. Zalalnudin tidak menyangka, kedai yang baru dibukanya itu mendapat sambutan menggalakkan daripada penduduk setempat malah ikan kelisa juga mendapat permintaan daripada orang Melayu.
"Selain orang Cina, orang Melayu juga menunjukkan minat terhadap ikan ini dan sanggup membelinya walaupun pada harga yang mahal.
"Mereka yang datang ke kedai ini sanggup menghabiskan masa berjam-jam semata-mata mahu melihat kecantikan dan kelicikan ikan kelisa," katanya.

Menyentuh penjagaan ikan kelisa, beliau memberitahu, tidak susah untuk membelanya tetapi perlu memastikan air yang digunakan dicampurkan dengan ubat antiklorin.
"Antiklorin perlu dicampurkan mengikut sukatan yang ditetapkan selain memberi makanan kepada ikan mengikut waktu.
"Ikan ini kebiasaannya makan sejenis ulat yang banyak dijual di pasaran. Lipas dan cengkerik juga boleh diberi tapi lebih baik beli sahaja di pasaran kerana ditakuti serangga ini membawa racun dan mati jika memakannya," katanya.

Jelasnya, bagi memenuhi permintaan ikan kelisa di kedainya itu, beliau telah membeli dua buah kolam ikan kelisa di Bukit Merah, Perak.
"Kebanyakan ikan-ikan yang ada di kedai di bawa dari sana dan kita akan pilih ikan-ikan terbaik sebelum dipamerkan di kedai bagi menarik minat orang ramai," katanya.

Di kedainya terdapat lebih 200 ekor ikan kelisa pelbagai variasi seperti Malaysia Gold Cross Back Golden Arowana, Malaysia Super Red Arowana, Indonesia Chili Red dan sebagainya .Lebih istimewa, harga ikan kelisa semakin meningkat jika ikan itu kian membesar.
"Bagi saya ikan ini memang membawa tuah kepada pemiliknya.
"Ikan ini juga tidak memerlukan penjagaan yang rapi. Kepada mereka yang berminat untuk mengetahui cara-cara penjagaan ikan kelisa mereka boleh datang terus ke kedai saya," katanya.
Bagi mereka yang ingin melihat ikan-ikan yang dijual di kedai Mohd. Zalalnudin, kedainya itu terletak di Star Arowana World di Jalan Seberang Perak, Alor Setar.

_____________________________________________________________________

Jasleen Kaur euromoda


BERMULA secara kecil-kecilan sebagai perniagaan keluarga dari sebuah rumah di Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur, 40 tahun lalu, Kumpulan Euro Moda dan Gulati's (EMG) sekarang merupakan salah sebuah gedung tekstil terkemuka yang menjadi tumpuan masyarakat seluruh negara, khususnya bila tiba musim perayaan mahupun perkahwinan. Berkat ketekunan dan kerja keras, perniagaan EMG kini berkembang sehingga berjaya membuka 14 buah gedung di seluruh tanah air, termasuk tiga buah di Jalan Tunku Abdul Rahman, di ibu negara.
Pandangan jauh setiap ahli keluarga yang terbabit sama dalam bidang ini membolehkan EMG mencapai statusnya sebagai Raja Sutera setelah berjaya memperkenalkan pemakaian sutera secara berleluasa dalam kalangan semua lapisan masyarakat.
Pengurus Eksekutifnya Jasleen Kaur berkata, perniagaan keluarganya dimulakan oleh ibu mertuanya, Kirpal Kaur Gulati secara kecil-kecilan di sebuah bilik kecil di rumah mereka.
“Kedai tekstil pertama Gulati's di buka 25 tahun lalu. Kini di Jalan Tunku Abdul Rahman sahaja terdapat tiga gedung dan 11 buah lagi di seluruh negara,” kata Jasleen ketika menyingkap sejarah perkembangan perniagaan itu.
“Pada mulanya kedai-kedai kami di Jalan Tunku Abdul Rahman Kuala Lumpur hanya dikenali sebagai Gulati's. Kami pula mula menjual kain-kain berjenama dari negara-negara Eropah selepas penubuhan rangkaian Euro Moda,” ujar Jasleen.
Menurutnya, pernigaan EMG mula berkembang dengan pesat ke seluruh negara hanya 12 tahun lalu apabila gedung pertama Euro Moda dibuka dengan memberi penekanan kepada kain-kain yang diimport dari negara-negara Eropah seperti Perancis dan Itali, selain menjual pelbagai jenis kain dari India dan Korea Selatan.
Gedung-gedung baru di bawah jenama ini mula berkembang dan menjadi sebutan banyak pihak sebahagian besarnya kerana menawarkan pelbagai corak dan warna kain sutera yang menarik dan bermutu tinggi setelah suami Jasleen, Pavitar Singh Gulati giat menjelajah Eropah untuk menempah dan membeli kain-kain berjenama tersebut dari Itali dan Perancis selain Korea Selatan pada sekitar 1990-an.
“Kami mahu memenuhi cita rasa dan kehendak pelanggan kami yang inginkan kain sutera berjenama berkualiti tinggi seperti Ungaro dari Itali. Pada masa yang sama kami juga tidak lupakan para pelanggan yang mahukan jenis kain sutera yang harganya sederhana dan jenis yang boleh dicuci (washable silk) dari Korea Selatan.
“Sejak itu jugalah EMG mula dikenali sebagai ‘Raja Kain Sutera’ kerana menjual pelbagai jenis kain sutera.
“Pelanggan kami datang dari seluruh negara dan kami ingin memberikan perkhidmatan terbaik kepada mereka dengan membuka kedai EMG berhampiran mereka.
“Selain itu, kami juga memenuhi cita rasa pelanggan kami dengan memberikan pelbagai pilihan kain. EMG memiliki kumpulan pereka sendiri untuk mereka corak-corak mengikut cita rasa rakyat tempatan.
“Kami kemudiannya meminta pembekal tekstil kami di Korea Selatan dan India untuk mengeluarkan kain-kain mengikut corak yang kami cipta dalam kuantiti yang besar,” jelas ibu kepada empat orang cahaya mata itu.
Jasleen yang berkelulusan ijazah sarjana dalam bidang sains mula berjinak-jinak dalam perniagaan ini selepas berkahwin dengan suaminya Pavitar Singh Gulati 12 tahun lalu.
“Saya tidak tahu apa-apa mengenai tekstil pada masa itu dan mengikuti kelas-kelas akaun secara sambilan untuk belajar mengenai selok-belok dunia perniagaan.
“Ketika itu saya terpaksa menguruskan bahagian sumber manusia, perhubungan komunikasi, perakaunan dan belajar perniagaan tekstil, semuanya secara serentak. Manakala suami pula sibuk menguruskan hal-hal membeli kain-kain secara pukal dari India, Korea Selatan dan di negara-negara Eropah.
“Bukan mudah bagi kami pada mulanya tetapi lama-kelamaan saya dapat menguasainya dan kini saya merupakan seorang ibu berkerja yang sangat sibuk,” kata Jasleen.
Sementara itu, menurut Jasleen ibu mertuanya, Kirpal Kaur akan meninjau keadaan di kedai-kedai mereka dari masa ke masa dan akan memberi idea dan tunjuk ajar kepadanya untuk memperbaiki mutu perkhidmatan perniagaan keluarga.
Hasil kegigihannya itu beliau telah dipilih untuk memenangi Anugerah Keushawanan Ernst And Young di bawah kategori wanita pada 15 Disember lalu.
“Apa yang membezakan kami dengan pesaing-pesaing kami adalah mereka menjual kain-kain yang direka oleh pengeluar-pengeluuar tekstil.
“Tetapi kami di EMG, melangkah setapak lagi kehadapan kerana kami membuat kajian dan mencipta rekaan-rekaan yang lebih sesuai dengan cita rasa masyarakat tempatan selain menjual kain-kain yang dijual kain sedia ada,” ujar Jasleen.
_____________________________________________________________________                                        

Ainil Hawa Sazali Pensyarah Muda


TIDAK perlu bersusah payah pergi ke butik atau pasar raya untuk mendapatkan tudung pilihan kerana semuanya kini di hujung jari. Bayangkan sambil berehat di rumah, anda sudah boleh membuat pembelian tudung diingini dengan melayari kedai-kedai online melalui telefon pintar. 

Antara butik dalam talian yang meriah pengikut di kalangan penggemar tudung ialah Qaira Hijab.
Perniagaan tudung menerusi Internet ini diusahakan oleh Ainil Hawa Sazali, 27, yang juga seorang pensyarah di sebuah universiti swasta di Selangor. 

Sebagai butik dalam talian, Qaira Hijab ini telah beroperasi di laman sosial facebook dan blog qairashijab.blogspot.com sejak dua tahun lalu.
"Menariknya mengenai koleksi Qaira Hijab ini ialah tudung yang dijual mengikut cita rasa wanita moden pada masa kini serta sangat sesuai digayakan oleh pelbagai lapisan umur. 

"Selain itu mutu kain tudung yang berkualiti menyebabkan pelanggan sentiasa tertunggu-tunggu koleksi terbaru kami," ujar Ainil Hawa selaku pemilik dan penentu rekaan tudung bagi Qaira Hijab.
Ainil yang hadir ke studio ditemani adiknya, Izzati mengakui sentiasa mengemas kini Facebook Qaira Hijab dan akan memuat naik koleksi tudung terbaru pada setiap minggu bagi menampilkan rekaan dan corak terbaru yang selari dengan peredaran masa. "Antara corak terkini yang laris di pasaran adalah tudung benang kapas , tudung sutera Thai dengan sulaman bunga, selendang sifon dan tudung fabrik denim.
" Namun keistimewaan koleksi Qaira Hijab ialah pada bahagian hadapan tudung (awning) yang lebih mudah dijaga termasuk jika dicuci dalam mesin basuh. 

"Biarpun tidak menggunakan pelapik keras bagi membentuk awning, tudung tetap cantik terletak.
"Sementara itu, wanita yang mempunyai raut muka yang agak lebar juga tidak perlu berasa bimbang mengenai kesesuaian wajah kerana pemakaian tudung tersebut akan menampakkan muka lebih tirus," jelasnya. Selain itu, penjelasan yang terperinci mengenai saiz, warna dan harga tudung boleh didapati pada setiap gambar produk sekali gus memudahkan lagi urusan jual beli secara Internet.
Pelanggan hanya perlu memilih rekaan tudung yang diminati dan segala urusan tempahan tudung dan pertanyaan akan dibuat melalui e-mel. 

Urusan pembayaran pula boleh dibuat melalui perbankan Internet dan tempahan yang dibuat akan dihantar melalui Pos Laju Malaysia.
"Pelanggan akan mendapat tempahan mereka dalam tempoh satu hingga dua hari daripada tarikh pembayaran," katanya. 

© Utusan Melayu (M) Bhd 
 _____________________________________________________________________________                                 

Usahawan Graduan Makanan Frozen


Tidak ada yang lebih istimewa bagi seorang siswazah apabila berpeluang menimba pengalaman sebagai pengurus operasi perniagaan peruncitan dan pemborong sedangkan baru sahaja menggenggam segulung ijazah. Lebih istimewa, kerjaya barunya menuntut lebih usaha untuk mendapatkan pengetahuan kerana ia berkaitan pemasaran produk berasaskan ternakan, sedangkan  ijazah yang dimiliki dalam bidang kejuruteraan elektrik. Justeru, `haluan' yang dipilih nyata menyimpang jauh daripada ilmu yang ditimba di universiti tetapi bagi Harfirdaus Che Lah, dalam usia yang baru mencecah 23 tahun, dia menganggapnya sebagai satu cabaran yang memerlukan kecekalan, keberanian selain tidak berputus asa untuk menambah pengetahuan. “Saya sudah jatuh cinta dengan perniagaan ini, ujarnya,‘’ ketika ditemui di pejabatnya di Kajang baru-baru ini. Harfirdaus Che Lah yang memegang jawatan Eksekutif Operasi, Perfect Fresh and Frozen nyata enggan menambah bebanan fikirannya bahawa bidang yang agak asing baginya boleh menjadi batu penghalang mencapai kejayaan. Malah dia yang pernah bertugas sebagai pelatih pengurus di sebuah syarikat makanan segera akan memanfaatkan ilmu yang dimiliki untuk memajukan syarikat berkenaan yang baru membuka outlet di Jalan Impian Murni, Saujana Impian, Kajang, Selangor.

Syarikat yang diuruskan oleh KMJ Supplies Sdn. Bhd itu beroperasi sebagai pemborong dan peruncit bekalan daging lembu, kambing Boer, rusa, unta, burung unta, arnab dan ayam kampung. Selain itu, syarikat terbabit juga memasarkan ayam turki, burung puyuh, itik dan susu kambing. Syarikat terbabit menawarkan sistem francais kepada mana-mana pengusaha yang berminat memasarkan produk-produk berkenaan, dengan tujuan membantu pengusaha ladang di peringkat pengeluaran untuk memasarkan hasil mereka. “Ada masa ini, kami memperoleh bekalan dari merata tempat di seluruh negara dan ini sekali gus dapat pengusaha memasarkan hasil ladang mereka,” kata Harfirdaus. Sebagai contoh, bekalan ayam kampong diperoleh dari projek penternakan membabitkan ibu tunggal di Kuala Selangor, burung puyuh (Pulau Pinang), itik (Tampin), arnab (Broga) dan burung unta dari Beranang, Selangor. Pengusaha menghantar bekalan daging mereka selepas diproses manakala syarikat terbabit membungkusnya dengan potongan dengan saiz tertentu memudahkan suri rumah menyediakannya untuk dimasak. Apa yang pasti, konsep pemasaran bekalan produk berasaskan daging itu memperkenalkan konsep baru dalam pemasaran daging yang bukal sahaja, segar tetapi halal dan bersih. Menurut Harfirdaus, meskipun baru dibuka pada 24 November lepas, pengunjung sudah mula memenuhi outlet tersebut sejak awal pagi khususnya pada hari cuti. Ini kerana konsep yang mudah untuk membuat pilihan dan jenis daging ternakan yang pelbagai, mendorong mereka mendapatkan produk yang diperlukan. Meskipun tidak semua daging yang dijual hasil daripada ladang ternakan tempatan, syarikat terbabit menjanjikan produk yang segar dan berkualiti. Malah, selain pasaran runcit, pengguna juga boleh membuat tempahan untuk mendapatkan daging yang dikehendaki dan akan dihantar ke destinasi yang diminta Menurut Harfirdaus, pihaknya juga menyasarkan kepada syarikat penyajian makanan (catering) kerana ia menawarkan satu pasaran besar bagi bekalan daging mentah. Selain itu, syarikat terbabit juga membekalkan susu kambing segar berjenama Vcals ke beberapa buah hospital selain dijual secara runcit.

Pada masa ini, syarikatnya mampu mengedar antara 400 dan 500 botol sehari kepada pelanggan terbabit. Dengan modal awal sebanyak RM250, 000 bagi melengkapkan outlet yang menempatkan pusat jualan, bilik pemotongan serta bilik sejuk beku serta kakitangan seramai empat orang setakat ini, Harfidaus ternyata mempunyai tanggungjawab berat memajukan perniagaannya, Kita kena berani bersemangat dan yakin dengan diri. Mengenai konsep francais, beliau percaya dapat mengembangkan lagi usaha tersebut melibatkan 10 buah cawangan dalam tempoh 12 bulan akan datang.


* Alamat: Perfect Fresh and Frozen, No 15, Jalan Impian Murni 1/5, Saujana Impian, 43300 Kajang, Selangor               
* Telefon : 012-2686845

Sumber rujukan : -  http://www.usahawantani.com/search/label/berita

_____________________________________________________________________________                            

Bergelar Jutawan dalam usia muda



Berpegang kepada prinsip tidak mudah mengaku kalah, sentiasa berusaha, bersemangat tinggi dan bersikap positif walau diuji pelbagai cabaran memberi hasil positif kepada pasangan dua beradik ini.

Kedua-duanya mempunyai latar belakang akademik berbeza, tetapi ia bukan halangan untuk Nor Akmar Hanif, 34, dan Aida Nurlin Hanif, 31, berjaya dalam bidang saham amanah dan insurans.

Walaupun bermula daripada sifar tetapi hasil daripada berpegang teguh dengan prinsip yang telah ditetapkan membolehkan mereka meraih pelaburan bernilai jutaan ringgit pada usia 20-an lagi.

Kini, Nor Akmar dan Aida Nurlin ialah Ketua Pegawai Eksekutif Platinum Wealth Advisor menerusi jenama Amazing Millionaire Sisters dan disokong sepenuhnya oleh sebuah bank terkemuka.

Nor Akmar berkata, sejak kecil lagi beliau berminat untuk menjadi ahli perniagaan berjaya kerana ingin berdikari, selain suka akan cabaran baru.

“Saya pernah bekerja namun hanya bertahan tiga bulan kerana enggan terikat dengan peraturan yang merimaskan seterusnya menceburi bidang perniagaan. Saya mahu bekerja mengikut masa dengan jumlah pendapatan yang ditentukan saya sendiri,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di pejabatnya di Petaling Jaya, baru-baru ini.

Pemegang ijazah kelas pertama dalam bidang Kejuruteraan Sistem Maklumat di Institut Sains dan Teknologi Universiti Manchester di Britain pada 1999 ini memulakan perniagaan pada usia 23 tahun.

Kemampuannya mengurus dan mengendalikan jualan pelaburan turut meletakkan dirinya sebagai pengurus agensi kumpulan termuda di sebuah institusi kewangan terbesar di negara ini.

Malah, beliau mampu memperoleh pendapatan lima angka atau sekurang-kurangnya RM10,000 sebulan sewaktu berumur 26 tahun.

“Pelaburan seperti ini cuma perlukan modal yang kecil tetapi mampu menjana pendapatan di luar imaginasi kita,” jelasnya

Bekerja sambil belajar

Nor Akmar turut berjaya membuka agensinya sendiri pada usia 25 tahun. Tiga tahun kemudian, pada usia 28 tahun, beliau mampu melahirkan sebanyak 10 Pengurus Agensi Kumpulan (GAMS).
Pencapaian terbesarnya ialah sebagai Ketua Pengurus kumpulan Master Builder iaitu anugerah yang dimenanginya empat kali berturut-turut.
Anugerah lain ialah Brand Ambassador, Group Agency Manager Platinum, Top GAM, Master Recruiter, Million Sales Achiever, Million Dollar Round Table, Anugerah Usahawan Muda Universiti Malaya dan terbaru terpilih sebagai Ikon Belia Negara.
“Mempunyai semangat kental dan bermotivasi tinggi menjadi prinsip utama untuk berjaya. Selain itu, sikap mudah belajar, ada semangat berterusan bukannya sekadar hangat-hangat tahi ayam juga amat penting,” kata anak ketiga daripada empat beradik ini.
Berkat kesungguhannya itu, maka tidak hairanlah jika wanita bujang ini berjaya memiliki sebuah Ferarri model California yang dibelinya hasil daripada titik peluh sendiri.
Bagi Aida Nurlin atau lebih mesra disapa sebagai Elynn berkata, prinsip utamanya adalah setiap satu-satu pekerjaan mestilah dibuat sehingga sempurna dan berjaya.
Beliau yang mengikut jejak kakaknya, memulakan perniagaan ketika masih lagi menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam bidang Sains Aktuari.
Menurutnya, walaupun terpaksa bergelut masa antara belajar dan kerjaya sebagai perunding kewangan, beliau tetap berusaha untuk menjadi yang terbaik seterusnya membina kejayaan dalam hidup.
“Untuk maju dalam perniagaan, anda perlu tanam dalam diri bahawa tiada perkara yang mustahil untuk dicapai. Jika kita tahu cara berniaga yang betul dan sanggup bekerja keras, insya-Allah kejayaan akan datang kepada kita,” jelasnya.

Tanam impian

Penglibatan dalam bidang perniagaan sejak masih menuntut, Elynn mengakui itu membuatkannya menjadi lebih kuat bekerja dan berdisiplin.
“Fokus dalam melakukan apa saja tugasan adalah penting,” tegasnya.
Seperti kakaknya, Elynn juga banyak menerima anugerah dan pencapaian, termasuk Group Agency Manager Platinin, Master Builder Award, Master Recruiter dan Million Dollar Round Table.
Sementara itu, dua beradik ini boleh berbangga apabila sudah menerima lebih 100 anugerah pengiktirafan berikutan prestasi mereka yang cemerlang sebagai perunding saham amanah.
“Kini, kami semakin aktif membuat program mengasah bakat bagi melahirkan perunding kewangan berjaya, sekali gus membantu orang lain mengubah diri mereka menjadi lebih baik. Apa yang lebih membahagiakan, kami dapat melihat orang bawahan yang kami didik berjaya seperti kami,” kata Nor Akmar dan Elynn sambil tersenyum.
Sebagai agenda masa hadapan, kedua-duanya menanam impian untuk mencipta nama dalam bidang insurans bagi mengharumkan nama negara di mata dunia dengan mencapai Top of the Table (TOT), iaitupenganugerahan di peringkat antarabangsa.
“Penganugerahan itu belum lagi dicapai oleh mana-mana rakyat Malaysia sekali pun bidang berkenaan sudah bertapak 60 tahun di Malaysia. Justeru, kami mahu menyahut cabaran untuk menjadi yang pertama menerimanya,” kata Nor Akmar.

Link: http: http://www.sinarharian.com.my/rencana/bergelar-jutawan-pada-usia-muda-1.30103
                                                                                                                                                                  




NAMA: PN.RASHIDAH BT RAHMAN
NAMA SYARIKAT: SHIDAWIE ENTERPRISE

JENIS PERUSAHAAN: PEMBUATAN KEK LAPIS NANAS DAN KEK KUKUS BUAH-BUAHAN (HALWA NANAS)
 
KELULUSAN/BIDANG/INSTITUSI:
i) KEJURUTERAAN ELEKTRIK JANGKAWAS DAN KAWALAN (POLITEKNIK UNGKU OMAR, IPOH)
ii) INTERNATIONAL DIPLOMA IN COMPUTER STUDIES   
    KOLEJ INFORMATICS, JOHOR BHARU 
NILAI JUALAN TAHUNAN: RM 600,000.00( 50,000.00 / BULAN)

PEMASARAN: PRODUK DIPASARKAN DI SEMUA CAWANGAN HPS HALAL MART IAITU SEBANYAK 180 CAWANGAN DI SELURUH MALAYSIA DAN BEBERAPA KIOSK DI TESC0 SERI ALAM, TESCO CHENG, MELAKA MALL, WESTERN DIGITAL MEDIA PASIR GUDANG DAN FRESCO CAWANGAN JASIN. PRODUK JUGA DIHANTAR DI SELURUH 100 CAWANGAN SATINNI CORPORATION.

ANUGERAH: MENDAPAT PENGIKTIRAFAN “REKABENTUK TERBAIK” KETEGORI PRODUK BAKERI BAGI SELURUH MALAYSIA.
 
AGENSI PEMBIMBING: LPNM, JABATAN PERTANIAN

PENDAPAT/LUAHAN ISI HATI:
Kejayaan bukanlah mudah untuk dicapai, sebaliknya usaha yang berterusan bagi pastikan kejayaan terus dalam gengaman. Usahawan mestilah ada sikap yang positif, akhlak yang baik, senantiasa mahukan perubahan ke arah yang lebih baik dan yang sangat penting adalah tanggungjawab kita sebagai pengeluar produk HALAL. Produk HALAL dan Toyibban adalah wajib bagi saya memastikan produk yang dikeluarkan suci, bersih dan selamat dimakan. Saya berazam dan bertekad untuk  terus mengeluarkan produk HALAL untuk seluruh umat Islam khasnya dan seluruh rakyat malaysia dan dunia, insyallah.
Pada awalnya pengeluaran produk kek lapis dipengaruhi oleh Kek Lapis Indonesia yang jauh harganya lebih murah. Begitu juga dengan Kek Lapis Sarawak yang mempunyai corak dan warna- warni yang sangat menarik. Oleh itu Shidawie telah menjalankan kajian pasaran dan produk supaya selari dengan permintaan dan kehendak pelanggan masa kini. Akhirnya shidawie mengeluarkan produk kek lapis yang berbeza dari segi bahan mentah, warna dan pembungkusan bagi mencipta kelainan.  Kek Lapis Shidawie menggunakan pembungkusan yang menarik dan kualiti bagi membolehkan kek lapis tersebut mempunyai jangka hayat yang lebih lama dan rasa produk tersebut terus kekal seperti selepas baru dibakar. Bahan mentah yang digunakan adalah bahan mentah yang berkualiti dan sihat dimakan, misalnya pewarna yang digunakan lebih asli dan kadar penggunaan yang sedikit sahaja. Penggunaan gula juga dikurangkan bagi memberi ruang kepada semua golongan menikmatinya disamping penjagaan kesihatan kita terus dipelihara. Buah-buahan digunakan seprti buah prune, roselle, kismis dan sebagainya yang mempunyai kelebihan tersendiri. Telor yang digunakan juga telah dibersihkan sebelum menggunakannya.
Walaupun pada mulanya pelanggan selalu keliru kek lapis keluaran kami dengan jenis kek lapis Indonesia dan Sarawak, Shidawie senantiasa berusaha memaklumkan kepada pelanggan dengan kelebihan produk kami. Akhirnya produk Shidawie dapat diterima dengan promosi berterusan dan bahan promosi yang diberikan kepada pelanggan.

Cabaran utama Shidawie adalah kapasiti pengeluaran yang terhad dengan penggunaan mesin separa automatik. Oleh itu Shidawie telah bertekad untuk membeli mesin pengeluaran yang lebih tinggi dan kos yang lebih murah supaya dapat memenuhi permintaan dalam dan Luar Negara. Persijilanan GMP, HACCP dan ISO adalah sangat penting untuk dimiliki bagi menjamin kualiti dan keselamatan produk disamping sistem pengurusan yang baik.

Akhir kata Shidawie berharap dapat meneruskan perniagaan ini dengan jayanya disamping dapat terus berjuang mengeluarkan dan memasarkan produk HALAL di arena Global yang sangat tinggi permintaannya. Cita-cita untuk terus mengeluarkan produk HALAL akan diteruskan sehingga berjaya. 


______________________________________________________

Dynas mokhtar  




Beralih kepada pelakon dan pengacara Wan Edrinas Wan Mokhtar, 28 tahun. Bak kata Daphne Iking, Dynas merupakan wanita yang paling matang dan berfikiran jauh mengenai perancangan masa depan walaupun dia rakan termuda di kalangan teman mereka yang lain seperti Yasmin Hani, Atilia, Sazzy Falak dan Aishah Sinclair.

Mengakui tentang hal tersebut, ibu beranak satu ini begitu teliti dengan setiap perancangan yang dilakukannya. Kerana semangat dan kecekalannya juga, perancangan memiliki sebuah butik khas buat ibu-ibu moden terlaksana jua. Kini beliau boleh berbangga dengan Butik Dynas Nursing Attire atau DNA telah dilancarkan di pusat beli-belah The Curve, Mutiara Damansara, Selangor.

Tetapi mengapa perniagaan pakaian ibu mengandung? Bekas pengacara Beat TV berasa tidak selesa dengan pakaian mengandung yang berada di pasaran. Beliau sendiri menghadapi kesukaran untuk mencari pakain mengandung yang sesuai dan moden ketika mengandungkan Khyra Khalisa. Malah pakaian khas buat ibu yang menyusukan anak juga sukar untuk dicari di Malaysia dan hal tersebut membuatkan Dynas mula mengilhamkan beberapa pakaian yang sesuai.

Beliau berpendapat, semakin kurang para ibu yang memberikan susu mereka kepada anak-anak dan salah satu faktornya adalah tiada pakaian yang sesuai buat mereka lebih-lebih lagi buat ibu yang berkerjaya. Dengan rekaan pakaian untuk ibu ini, artis jelita ini berharap tiada lagi ibu-ibu mengandung mahupun yang menyusukan anak malu dengan gelaran ‘ibu’ kerana pemakaian yang kurang moden.

Sanggup berbelanja besar dengan mengeluarkan wang sejumlah RM150,000 untuk membuka butik Dynas Nursing Attire (DNA), pada mulanya beliau tidak ada keberanian dan kurang yakin untuk membuka perniagaan bersendirian lebih-lebih lagi terpaksa mengeluarkan modal yang besar tanpa membuat pinjaman. Bagaimanapun, keluarga, ibu dan seorang rakan daripada Nurturing Concept iaitu Rita yang telah menaikkan semangat dan menyokong beliau untuk bergerak sendiri dalam perniagaan ini.

Graduan Diploma Komunikasi Massa dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam ini seperti yang diketahui ramai amat peka pada penjagaan kecantikan diri secara luaran dan dalaman. Bergelar ibu juga bukanlah satu alasan untuk dirinya semakin malas dengan penjagaan diri. Walaupun bergaya moden, Dynas juga tetap menjaga kecantikannya dengan amalan tradisional Melayu

_____________________________________________________________________________________________


Azizuzanadi Zainuddin @ among




KETIKA penulis tiba di kediamannya di Kampung Hayat, Simpang Pelangai, terletak kira-kira 46 km dari Bentong, beliau sedang bertukang di kandang kambingnya.
"Beginilah kalau kerja sendirian, semua kena buat sendiri," kata Azizuzanadi Zainuddin, 39, sambil mengetuk papan untuk dijadikan bekas makanan kambing-kambing baka Feral dari Australia.
Berbanding kambing lain yang begitu riuh mengembek, kambing-kambing Australia ini berkumpul di satu sudut ketika Azizuzanadi atau lebih mesra dengan panggilan Among, membuat kerja tukangannya.
"Kambing-kambing Australia ini baru saya dapat beberapa hari lalu, mungkin mereka tak biasa lagi dengan kandang ini, itu sebab mereka diam sahaja," kata Among berseloroh.
Kandang kambing dua tingkat itu siap dibina Mac 2008. Kos membina kandang mencecah RM90,000 dan sebahagian besar wang diperoleh daripada pinjaman Tekun (Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga) dan bantuan PPK (Pertubuhan Peladang Kawasan Pelangai).
Di bahagian bawah kandang terdapat stor menyimpan makanan, peralatan dan keperluan.
Di lantai bawah itu juga Hadi membakar rumput kering yang menghasilkan asap untuk menghalau agas dan nyamuk.
Tahi kambing turut dikumpul di lantai bawah dan dibakar untuk dijadikan baja.
Di bahagian atas terdapat beberapa petak kandang yang mengasingkan kambing ternakan mengikut jenis, saiz dan umur.

PENDIDIKAN TINGGI

Mendengar sketsa liku-liku kehidupan penternak muda ini, anak seorang pesara tentera, menunjukkan beliau bukan calang-calang orangnya dari segi pencapaian akademik.
Beliau bersekolah agama dari peringkat sekolah rendah hingga menengah. Tamat tingkatan lima, beliau memilih menyambung pelajaran di sekolah pondok, Sekolah Agama Rakyat Al-Nadhah, Kota Sarang Semut, Kedah selama dua tahun.
Meskipun mendapat peluang untuk ke Universiti Al Azhar, Hadi memilih untuk ke sekolah Pondok Sungai Jagung, Pendang, Kedah dan belajar selama tiga tahun lagi.
Tamat belajar di sekolah pondok, beliau pulang ke kampung halamannya dan membuat kerja kampung selama dua tahun termasuk menoreh getah di kebun datuk dan neneknya serta menanam pisang.
Meskipun bersekolah agama dan pondok, anak muda ini berjaya melanjutkan pelajaran ke Universiti Teknologi Mara (UiTM), Arau, Perlis pada 1992 dalam bidang pengajian perniagaan.

Tamat belajar di UiTM, beliau melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat untuk pengajian Ijazah Sarjana Muda Perbankan dan Kewangan di Northwood University, Midland, Michigan atas tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara).
Tamat pengajian peringkat ijazah, beliau tidak terus kembali ke tanah air. Anak perantau ini tidak mahu melepaskan peluang menggali pengalaman bekerja di negara asing.
Beliau bukan setakat melakukan dua kerja tetapi juga menyambung pengajian di peringkat sarjana, dengan belanja sendiri, bukan satu tetapi tiga, iaitu Masters in Information System, Masters in International Business dan Masters in Risk Management.
Beliau mengikuti pengajian ketigatiga ijazah sarjana itu di Universiti Concordia, Mequon, Wisconsin.
Tamat pengajian ijazah sarjana, Hadi tinggal beberapa tahun lagi di Amerika dan memulakan perniagaan pengedaran kebanyakannya produk Industri Kecil dan Sederhana (IKs) Malaysia serta produk etnik Asia da Mexico.
"Saya menyewa sebuah gudang di Greendale, Wisconsin untuk perniagaan saya ini. Sambutan untuk produk Malaysia dan Asia memang bagus tetapi yang mengecewakan saya ialah bila saya dapat tawaran membekal sos masam manis dalam kuantiti yang besar untuk Walmart, rangkaian pasaran yang hebat di Amerika, tak ada pihak di tanah air yang sanggup membekalkan saya produk berkenaan," keluh Among.

USAHAWAN TANI

Setelah hampir 10 tahun di perantauan, Among kembali ke tanah air pada April 2007.
"Kalau makan gaji, kita yang lelah bekerja tetapi orang lain yang mengecap kejayaannya," jelas beliau.
Among mahu menjadi usahawan dan memilih untuk meneroka bidang pertanian di sebalik tawaran melanjutkan pelajaran di peringkat Ijazah Kedoktoran (PhD) dari sebuah institut pengajian tinggi awam tempatan.
"Semasa belajar di Amerika, saya berpeluang melawat banyak ladang lembu dan jagung. Saya juga pernah bekerja sambilan di ladang dan saya melihat sendiri betapa majunya peladang-peladang di negara itu. Saya diberitahu kerajaan mereka banyak membantu dan memasarkan produk yang dihasilkan.
"Sememangnya jika dibandingkan dengan industri pertanian di tanah air, kita masih jauh ketinggalan. Di situlah datang tekad untuk saya jadikan bidang pertanian sebagai karier saya," jelas Among.
Sekembalinya ke tanah air, Among tidak membuang masa dan mengikuti pelbagai kursus termasuk anjuran Pusat Pembangunan Usahawan Malaysia (Medec), Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) dan Jabatan Perikanan Malaysia.
Antara kursus yang disertainya ialah kursus ternakan ikan dalam sangkar, kursus membuat makanan ternakan, kursus pembenihan ikan, kursus penyakit ternakan kambing dan kursus ternakan kambing peringkat ladang.
"Habis sahaja kursus ternakan ikan, saya buat dulu ternakan kambing pada Disember 2007. Saya beli 20 ekor kambing dari sebuah ladang di Nilai, Negeri Sembilan yang terpaksa gulung tikar. Saya belanja lebih RM5,000 untuk beli kambingkambing ini," kata Among dengan menambah beliau kemudian membeli 39 ekor lagi kambing dengan kos kira-kira RM15,000.
Pada peringkat awal, Among menempatkan kambingkambingnya di tanah Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) di Lembah Jaya, kirakira 5 km dari rumahnya.
Rutin kerjanya bermula selepas subuh termasuk menyabit rumput untuk makanan kambing-kambingnya.
"Usaha awal saya berjaya, kambing membiak dan gemuk-gemuk. Saya mendapat bantuan emak dan pakcik saya serta adiknya. Cuma bila pindah ke kandang baru, tidak jauh dari kandang asal, kambing banyak mati. Kini saya memindahkan kesemua kambing yang ada di kandang yang baru berhampiran rumah emak saya. Makanan yang diberi sama, mungkin tapak kandang tak serasi," katanya.

TAK SEMUDAH

Menurut Among, dia hampir berputus asa bila banyak kambing ternakannya mati dan bantuan yang diharapkan daripada jabatan yang berwajib tidak diterima secepat yang diharapkan.
Hasil penat lelahnya, Among kini mempunyai kira-kira 100 ekor kambing daripada pelbagai jenis termasuk kambing biribiri dan kambing Feral dari Australia, kambing Jamnapari dari Indonesia, kambing Katjang (baka kacukan tempatan dan Anglo Nubian) dan kambing Boer.
Beliau juga membuka sebuah ladang di Jelebu, Negeri Sembilan untuk ternakan kambing biri-biri yang kini berjumlah 37 ekor dan dijaga oleh pakciknya.
Menurut Among, hasil jualan kambing dan ikan keli tahun lalu membolehkan beliau membeli sebuah lori untuk kegunaan bisnesnya.

PELBAGAI AKTIVITI

Among kini mengorak langkah mempelbagaikan ternakannya dengan mengusahakan ternakan ikan keli di tanah berhampiran ladang kelapa sawit milik pakciknya.
Beliau bermula dengan 100,000 anak ikan keli yang dipeliharanya di tiga buah kolah batu termasuk sebuah kolam tanah untuk asuhan anak benih sehingga tahap matang.
"Saya ternak ikan keli ini untuk mendapatkan aliran tunai. Sekarang, tiap-tiap hari ikan boleh dijual. Purata dalam sebulan saya boleh dapat antara RM1,000 hingga RM2,000," katanya sambil berkata, dia juga menjual ikan keli salai dengan harga RM18 sekilo.
Among mempunyai rancangan besar untuk perniagaan ternakannya, cuma kekangan utama ialah aliran wang tunai.
Jadual kerja Among sememangnya padat, bermula sebaik selepas subuh hinggalah tengah malam. Kambing-kambingnya bukan sahaja perlu diberi makan tiga kali sehari tetapi kandang juga perlu dibersihkan.
Di antara kesibukan di kandang kambing, beliau akan menjengah kolam-kolam ikan kelinya yang terletak kirakira 200 meter dari kandang kambingnya.
"Memang banyak kerja yang perlu dibuat. Hujung minggu kerja, Hari Raya pun kerja. Kalau hendak berjaya, mesti belajar dan buat sendiri. Kena tahu apa nak buat kalau kambing sakit, kalau kambing nak beranak, kena ada pengetahuan.
"Saya biasa buat kerja dari peringkat bawah lagi. Semasa di Amerika, saya pernah bekerja dengan sebuah restoran pizza. Saya bermula daripada mencuci lantai dan pinggan sehinggalah saya diberi kepercayaan menjadi pengurus.
"Apa yang saya belajar ialah dalam apa juga pekerjaan, kita mesti handson, kita mesti tahu selokbelok semua kerja, baru kita boleh pergi jauh," katanya sambil menjelaskan beliau mendapat bantuan ibu dan adiknya jika dia perlu meninggalkan ladang untuk urusan luar.
Isterinya, Zaibedah Zaharum, ialah pensyarah di UiTM, Segamat, Johor.

PELAN LIMA TAHUN

Among mempunyai rancangan besar iaitu mahu menjadikan Pelangai pusat ternakan dan pengeluar kambing utama di negeri Pahang.
Beliau meletakkan sasaran untuk memiliki kira-kira 5,000 ekor kambing dalam masa lima tahun di samping mengumpulkan penternak-penternak kecil di kawasan sekitar di bawah satu konsortium.
Di samping menambah baka kambing yang berkualiti, beliau juga mahu menubuhkan sebuah syarikat perdagangan.
"Saya sudah mengenal pasti seseorang untuk menjadi rakan kongsi bagi tujuan ini. Di bawah syarikat ini, saya rancang nak buat lelongan bukan sahaja ternakan termasuk kambing, lembu atau kerbau tetapi juga hasil pertanian yang lain.
"Syarikat saya akan mengendalikan rumah lelongan ini dan setakat ini, belum ada rumah lelongan di Malaysia. Mungkin lelongan ini kita boleh buat empat kali setahun.
"Kita juga boleh buat jualan secara online (internet)," katanya.