MEMBANGUNKAN MODEL PERNIAGAAN - DARI PERNIAGAAN TERPILIH

Model
  • Model adalah satu pelan atau gambarajah yang digunakan untuk membuat atau menerangkan sesuatu.
Model Perniagaan
  • Model perniagaan Sebuah firma adalah rancangan atau gambarajah bagaimana ia bersaing, menggunakan sumber-sumber, struktur hubungan itu, antara muka dengan pelanggan, dan mewujudkan nilai untuk mengekalkan dirinya atas dasar keuntungan ia menjana.
  • Istilah "model perniagaan" digunakan untuk merangkumi semua aktiviti-aktiviti yang menentukan bagaimana firma bersaing dalam pasaran.
Contoh Model Perniagaan – Kentucky Fried Chicken (KFC)
  • Ia adalah penting untuk memahami bahawa model perniagaan firma mengambilnya melangkaui sempadan sendiri.
  • Projek dibangunkan pada tahun kedua kursus induk dalam Perkhidmatan Sistem Rekabentuk Produk di Universiti Politecnik Milan. Projek itu, berlangsung selama 2 minggu, terlibat menentukan model perniagaan semasa jenama, mencari ancaman atau peluang untuk model tersebut dan membangunkan cadangan untuk penambahbaikan. Dalam kes ini (KFC), direka satu perkhidmatan baru untuk pasaran francais KFC untuk mendekati segmen pelanggan yang pelbagai, mengurangkan kos runcit dan memperkenalkan semula cadangan nilai yang dikaitkan dengan imej lama hangat dan selesa ayam Homie goreng yang dibuat KFC begitu berjaya sekali kembali dalam era 60an.
  • Hasil penyelidikan kami dan proses reka bentuk telah diringkaskan dengan video animasi dan kanvas model perniagaan yang telah berubah daripada keadaan lalu untuk masa depan yang diramalkan.



 

Sebelum/ keadaan seperti mana ini


                                        Menjadi model ini